Som kontrollansvarig, besiktningsman eller projekterande arkitekt krävs uppdaterad kunskap – de nya riskerna matchar inte längre dagens skyddsnivåer. Här sammanfattar vi forskningsläget och ger konkreta rekommendationer för att stärka brandskyddet vid ny- och ombyggnation.
Fordonens utveckling har förändrat förutsättningarna
Utvecklingen inom fordonsindustrin har lett till väsentliga förändringar som direkt påverkar brandskyddsarbetet. Dagens bilar är inte bara tyngre och större, de innehåller också mer brännbart material, främst i form av plast, vilket gör att bränder får snabbare fäste. Det här innebär att äldre projekterade P-hus i praktiken kan ha otillräcklig säkerhetsmarginal mot brand.
Forskningen bakom projektet ”Förändrad brandsäkerhet i garage & parkeringshus” (SBUF, Briab m.fl.) visar att brandförloppet i moderna fordon snabbt kan överskrida beräknade gränsvärden för exempelvis bärande stommar, vilket i värsta fall kan leda till kollaps. För kontrollansvariga innebär det ett behov av att anpassa kontrollplaner till en verklighet som förändrats drastiskt.
Så kan projekterande team förbättra brandskyddet
Sprinkler, brandlarm och ventilation
Att installera ett sprinklersystem är den mest verkningsfulla enskilda åtgärden, både för att hindra spridning och minska temperaturökning. Brandlarm som är direktkopplade till räddningstjänst kan förkorta reaktionstiden, medan rätt utformad brandgasventilation förbättrar förhållandena för utrymning och släckning.
Tekniska lösningar att beakta redan i ritstadiet:
- Utforma separata brandceller eller avskärmningar för att begränsa brandspridning.
- Undvik lutande plan som kan leda till att brinnande vätska rinner mellan våningsplan.
- Brandisolera stommen – framförallt vid användning av brännbart byggmaterial.
- Dimensionera P-hus för framtida elfordonsladdning utan att kompromissa med brandsäkerhet.
- Formulera tydliga regler för vad som får förvaras i P-hus (till exempel inga däck eller brandfarliga vätskor).
Vad kontrollansvariga behöver tänka på i sina bedömningar
Enligt PBL är det den kontrollansvariges uppdrag att säkerställa att byggherren uppfyller alla tekniska egenskapskrav. När brandskyddet ska verifieras är det därför viktigt att KA i samråd med brandsakkunnig ställer rätt krav i kontrollplanen, särskilt vid projekt som inbegriper ny teknik, som laddinfrastruktur för elbilar.
Vid nybyggnation bör exempelvis frågan om sprinkler eller annan aktiv släckteknik tidigt tas upp i bygglovsprocessen. I anläggningar som saknar skyddsåtgärder krävs noggranna analyser, inte minst för att förebygga att säkerhetsnivån blir undermålig trots formell efterlevnad av dagens regelverk.
När fordonsparken utvecklas behöver även brandskyddet i våra parkeringshus hänga med. Genom att samverka tidigt i projekteringen, uppdatera riskbedömningar och implementera moderna skyddslösningar kan kontrollansvariga och andra sakkunniga bidra till ett robustare och framtidssäkrat brandskydd.