Ny fordonsteknik kräver nytänk – skärpta krav på brandskydd i P hus

Nyheter 23 juli 2025
Med elbilar, större fordonskroppar och tätare parkering ökar brandbelastningen i Sveriges parkeringshus.
phus

Som kontrollansvarig, besiktningsman eller projekterande arkitekt krävs uppdaterad kunskap – de nya riskerna matchar inte längre dagens skyddsnivåer. Här sammanfattar vi forskningsläget och ger konkreta rekommendationer för att stärka brandskyddet vid ny- och ombyggnation.

Fordonens utveckling har förändrat förutsättningarna

Utvecklingen inom fordonsindustrin har lett till väsentliga förändringar som direkt påverkar brandskyddsarbetet. Dagens bilar är inte bara tyngre och större, de innehåller också mer brännbart material, främst i form av plast, vilket gör att bränder får snabbare fäste. Det här innebär att äldre projekterade P-hus i praktiken kan ha otillräcklig säkerhetsmarginal mot brand.

Forskningen bakom projektet ”Förändrad brandsäkerhet i garage & parkeringshus” (SBUF, Briab m.fl.) visar att brandförloppet i moderna fordon snabbt kan överskrida beräknade gränsvärden för exempelvis bärande stommar, vilket i värsta fall kan leda till kollaps. För kontrollansvariga innebär det ett behov av att anpassa kontrollplaner till en verklighet som förändrats drastiskt.

Så kan projekterande team förbättra brandskyddet

Sprinkler, brandlarm och ventilation

Att installera ett sprinkler­system är den mest verkningsfulla enskilda åtgärden, både för att hindra spridning och minska temperaturökning. Brandlarm som är direktkopplade till räddningstjänst kan förkorta reaktionstiden, medan rätt utformad brandgasventilation förbättrar förhållandena för utrymning och släckning.

Tekniska lösningar att beakta redan i ritstadiet:

  • Utforma separata brandceller eller avskärmningar för att begränsa brandspridning.
  • Undvik lutande plan som kan leda till att brinnande vätska rinner mellan våningsplan.
  • Brandisolera stommen – framförallt vid användning av brännbart byggmaterial.
  • Dimensionera P-hus för framtida elfordonsladdning utan att kompromissa med brandsäkerhet.
  • Formulera tydliga regler för vad som får förvaras i P-hus (till exempel inga däck eller brandfarliga vätskor).

Vad kontrollansvariga behöver tänka på i sina bedömningar

Enligt PBL är det den kontrollansvariges uppdrag att säkerställa att byggherren uppfyller alla tekniska egenskapskrav. När brandskyddet ska verifieras är det därför viktigt att KA i samråd med brandsakkunnig ställer rätt krav i kontrollplanen, särskilt vid projekt som inbegriper ny teknik, som laddinfrastruktur för elbilar.

Vid nybyggnation bör exempelvis frågan om sprinkler eller annan aktiv släckteknik tidigt tas upp i bygglovsprocessen. I anläggningar som saknar skyddsåtgärder krävs noggranna analyser, inte minst för att förebygga att säkerhetsnivån blir undermålig trots formell efterlevnad av dagens regelverk.

 

När fordonsparken utvecklas behöver även brandskyddet i våra parkeringshus hänga med. Genom att samverka tidigt i projekteringen, uppdatera riskbedömningar och implementera moderna skyddslösningar kan kontrollansvariga och andra sakkunniga bidra till ett robustare och framtidssäkrat brandskydd.

Så här fungerar
bygglovsprocessen

I Sverige är det kommunens byggnadsnämnd som behandlar bygglovsansökningar. Byggnadsnämnden ansvarar för att säkerställa att byggprojekt följer plan- och bygglagen (PBL), samt eventuella detaljplaner och andra lokala föreskrifter.

För att påbörja ett byggprojekt måste du först ansöka om bygglov hos kommunens byggnadsnämnd. Ansökan ska vara skriftlig och inkludera nödvändiga ritningar, beskrivningar och andra handlingar som krävs för att nämnden ska kunna fatta ett beslut. Det är vanligt att man även anger förslag på vem som kommer att vara KA (kontrollansvarig) för projektet.

När ansökan mottagits granskar byggnadsnämnden om den innehåller alla nödvändiga handlingar och man bedömer även om ritningarna uppfyller de krav på kvalitet och tydlighet som krävs. Om ansökan uppfyller kraven beviljas bygglov. Handläggningstiden varierar beroende på ärendets komplexitet.

Efter att bygglov beviljats hålls ett tekniskt samråd mellan byggherren, kontrollansvarig och byggnadsnämnden. Syftet är att säkerställa att byggprojektet uppfyller tekniska krav enligt plan- och bygglagen. Efter samrådet utfärdar byggnadsnämnden ett startbesked, vilket ger tillstånd att påbörja byggnationen.

Under byggprocessen genomför byggnadsnämnden minst ett arbetsplatsbesök för att kontrollera att arbetet följer gällande regler och den fastställda kontrollplanen.

När projektet är färdigt håller i regel byggnadsnämnden ett slutsamråd, det sker alltid om det förekommit ett tekniskt samråd i början av projektet. Då bedömer man om alla krav och villkor uppfyllts. Om allt är i ordning utfärdar byggnadsnämnden ett slutbesked, vilket innebär att byggnaden får tas i bruk. Om bygglovsansökan avslås eller om det finns invändningar mot beslutet, har sökanden möjlighet att överklaga inom en viss tidsram.

Vi använder cookies för att analysera trafik och förbättra din upplevelse. Genom att acceptera godkänner du vår cookiepolicy.