Nej, den rullade inte på skateboards – så flyttades Kiruna kyrka på 5 km

Nyheter 21 augusti 2025
Världsjippot i Kiruna är i mål – men hur flyttar man en 672 tons träkatedral utan att spräcka vare sig väggar, altartavla eller orgel?
kiruna kyrka

Kyrkflytten i Kiruna utfördes under två dagar (19–20 augusti 2025) och har gjort internationella rubriker. Här är den tekniska steg‑för‑steg‑guiden som förklarar precis hur ingenjörerna gjorde.

Snabbfakta

  • Lyftning: Kyrkan frigjordes från sin grund, lyftes på stålbalkar och självgående modultrailers och kördes fem kilometer i snigelfart under två dagar.
  • Vägsträckan: Vägen förbereddes innan (breddning, lutningar, hinder togs bort), och kyrkan roterades 180° på nya platsen.
  • Övervakning: Under hela färden övervakades byggnaden med sensorer och inredning som altartavla/orgel säkrades.
  • Kostnad: Enligt LKAB har flytten av kyrkan kostat över en halv miljard kronor. Exakt belopp är inte offentligt.
  • Varför: Gruvbrytningen i Kiirunavaara orsakar markdeformationer som rör sig mot gamla centrum. För att bevara kyrkan och möjliggöra fortsatt gruvdrift har den flyttats cirka fem kilometer till det nya centrumområdet.

Hur gjorde de – steg för steg

1) Förarbete: friläggning, förstärkning, förberedelser

Först frilades byggnaden längs sidorna så att ett bärande balkgaller i stål kunde skjutas in under stommen. Samtidigt säkrades känsliga inventarier som altartavlan och orgeln och ett tätt nät av mätpunkter och sensorer monterades för att upptäcka minsta vridning, spricka eller vibration.

2) Lyft: domkrafter + stålbalkar

Därefter domkraftslyftes kyrkan i kontrollerade etapper tills hela lasten vilade på stålbalkarna. Det frikopplade träkyrkan från sin gamla grund och fördelade vikten jämnt inför transporten.

3) Underreden in – SPMT "körbord"

Under balkgallret kördes två uppsättningar självgående modultrailers (SPMT) in. Varje modul har många individuellt styrbara hjulaxlar som kan höjas, sänkas och vridas, vilket gör att lasten kan hållas i våg med millimeterprecision.

4) Färd: 5 km i kontrollerad snigelfart

Transporten skedde fem kilometer i mycket låg hastighet. Rutten hade i förväg breddats och nivåjusterats så att längs- och sidlutningar hölls inom snäva toleranser; där hinder funnits anpassades sträckan. Under hela färden följdes sensordata i realtid.

5) Ankomst: rotation och millimeterpassning

Väl på den nya platsen roterades kyrkan 180° och millimeterpassades i slutläge. Därefter påbörjades arbetet med att återetablera anslutningar, gjuta nya grunder och finjustera inredning och installationer.

kiruna kyrka

Nörderi som avgjorde allt

Bakom kulisserna avgjorde ingenjörsdetaljerna utfallet: den cirka 672 ton tunga kyrkan spreds ut över ett balkgaller som lastade SPMT:erna jämnt. Skalan – omkring 40 meter i bredd och 35 meter i höjd – krävde en förberedd rutt med fria höjder. Toleranserna var snäva: lasten måste hållas i våg i längd- och sidled för att undvika felbelastningar. Ett mät- och larmsystem följde rörelser i realtid och triggade åtgärd vid minsta avvikelse.

Varför flytta i ett stycke och inte plocka isär?

Att flytta kyrkan i ett stycke bevarar kulturvärdet: sammanfogningar, snickerier och patina följer med. Det minskar också risken för skador på altartavla, orgel och stora trädetaljer jämfört med demontering och återmontering. Logistiken blir enklare – färre moment med vibrationer – och tidsrisken minskar.

 Vanliga frågor och svar

Den rullade på självgående modultrailers (SPMT) med hundratals hjul och millimeterstyrning.
Man frikopplade kyrkan från grunden genom lyft med domkrafter och lastfördelning i stålbalkar.
De säkrades internt och övervakades. Målet var att minimera vibrationer och hålla byggnaden i våg.
För att optimera orienteringen på den nya platsen (ljus, siktlinjer, sammanhang mot staden).

Så här fungerar
bygglovsprocessen

I Sverige är det kommunens byggnadsnämnd som behandlar bygglovsansökningar. Byggnadsnämnden ansvarar för att säkerställa att byggprojekt följer plan- och bygglagen (PBL), samt eventuella detaljplaner och andra lokala föreskrifter.

För att påbörja ett byggprojekt måste du först ansöka om bygglov hos kommunens byggnadsnämnd. Ansökan ska vara skriftlig och inkludera nödvändiga ritningar, beskrivningar och andra handlingar som krävs för att nämnden ska kunna fatta ett beslut. Det är vanligt att man även anger förslag på vem som kommer att vara KA (kontrollansvarig) för projektet.

När ansökan mottagits granskar byggnadsnämnden om den innehåller alla nödvändiga handlingar och man bedömer även om ritningarna uppfyller de krav på kvalitet och tydlighet som krävs. Om ansökan uppfyller kraven beviljas bygglov. Handläggningstiden varierar beroende på ärendets komplexitet.

Efter att bygglov beviljats hålls ett tekniskt samråd mellan byggherren, kontrollansvarig och byggnadsnämnden. Syftet är att säkerställa att byggprojektet uppfyller tekniska krav enligt plan- och bygglagen. Efter samrådet utfärdar byggnadsnämnden ett startbesked, vilket ger tillstånd att påbörja byggnationen.

Under byggprocessen genomför byggnadsnämnden minst ett arbetsplatsbesök för att kontrollera att arbetet följer gällande regler och den fastställda kontrollplanen.

När projektet är färdigt håller i regel byggnadsnämnden ett slutsamråd, det sker alltid om det förekommit ett tekniskt samråd i början av projektet. Då bedömer man om alla krav och villkor uppfyllts. Om allt är i ordning utfärdar byggnadsnämnden ett slutbesked, vilket innebär att byggnaden får tas i bruk. Om bygglovsansökan avslås eller om det finns invändningar mot beslutet, har sökanden möjlighet att överklaga inom en viss tidsram.

Vi använder cookies för att analysera trafik och förbättra din upplevelse. Genom att acceptera godkänner du vår cookiepolicy.