Enligt Statens haverikommission (SHK) startade branden sannolikt vid en elmuffsvetsning av ett plaströr under en vattenrutschkana, som överhettades och fattade eld.
I slutrapporten konstaterar SHK att samarbetet mellan entreprenörer, brister i riskbedömning och svag säkerhetskultur bidrog till att katastrofen fick så omfattande konsekvenser. Men projektet lades inte ner. Redan samma sommar beslutade Lisebergs styrelse att återuppbygga Oceana och rädda visionen som många trodde var dödsdömd.
Nu pågår ett omfattande bygge, med ambition att ny version av Oceana ska stå klar omkring årsskiftet 2026/2027.
Återuppbyggnaden: detta pågår just nu
Vad vet vi hittills om hur nya Oceana kommer att se ut och fungera? Här är de viktigaste punkterna:
- Entreprenad & beslutsprocess: Liseberg och NCC har tecknat ett avtal som bygger på en partneringmodell, där NCC blir huvudentreprenör för återuppbyggnad.
- Budget och finansiering: Uppdraget ligger på cirka 600 miljoner kronor, men vissa källor nämner även ett högre belopp kring 700–800 miljoner.
- Tidsplan & mål: Målet är att Oceana ska vara färdigställd och redo att öppna runt årsskiftet 2026/2027.
- Byggstatus & konstruktion: I mitten av 2025 rapporteras att limträbågar monteras, fasader och väggar reses och takkassetter monteras. ETFE-tak (trycksatt transparent plastliknande material) är på gång och målsättningen är att byggnaden ska bli vädersäker (tätt tak) under sommaren.
- Installationer & inre arbete: Invändigt pågår installation av rör, ventilationsaggregat, fläktar och andra tekniska system. Ventilationssystemet ska vara klart våren 2026.
- Ändringar i design & säkerhet: Även om den nya versionen planeras baserat på ursprunglig design, kommer vissa teknologiska uppdateringar att göras, särskilt vad gäller brandskydd och säkerhet. Till exempel sägs man byta teknik i de större vattenattraktionerna.
- Kapacitet & attraktioner: Det ursprungliga konceptet talade om 14 attraktioner, inklusive rutschkanor som Masterblaster, Abyss, Rattler och Family Boomerango.
- Hotell & upplevelseanläggning: I den ursprungliga satsningen ingick ett upplevelsehotell nära vattenvärlden. Det verkar som att denna del fortfarande är en del av visionen, men exakta detaljer kring hotellutformning och antal rum har inte bekräftats i offentligt tillgängliga källor.
- Säkerhetskrav & lärdomar: SHK har i sin rapport pekat på brister i arbetsmiljö och säkerhetskultur, särskilt när det gäller het svetsning utan korrekt riskanalys och otillräckliga brandlarmsystem.
- Ansvar & förlikning: Tillverkaren av rutschkanor, Whitewater West, kritiseras av SHK för att ha lämnat svar som inte fullt ut möter rekommendationerna.
- Försäkring & tvist: Liseberg har stämt försäkringsbolaget Trygg-Hansa för att de vägrar betala ut ersättning efter branden. Kravet uppges vara över en miljard kronor.
Kurt Eliasson, styrelseordförande för Liseberg kommenterar projektet:
Vi har goda förhoppningar om att få täckt kostnaderna till en återuppbyggnad av Oceana, men processen är komplex och lång, kanske flera år.
Ett nytt Oceana
När bygget av Oceana står klart väntas vattenvärlden bli något helt annat än tidigare: större, säkrare och mer spektakulär. Projektet beskrivs som en blandning av vilda åkattraktioner och lugna vattenlandskapszoner, där både barnfamiljer och äventyrslystna ska hitta sitt.
De ikoniska vattenrutschkanorna byggs upp igen, men den här gången med högre brandskydd och modernare teknik. Liseberg har betonat att säkerheten ska vara inbyggd i varje detalj, från konstruktion till materialval. Samtidigt planeras ett upplevelsehotell i direkt anslutning till parken, där gästerna kan bo bara några meter från bassängerna och åkattraktionerna.
Det är glädjande att vi nu kommit till den vändpunkt där vi börjar bygga upp Oceana igen. Det har varit en omtumlande tid sedan branden, men nu vågar vi titta framåt och fokusera på en öppning
Andreas Andersen, vd för Liseberg
Den totala ytan beräknas omfatta cirka 6 000 kvadratmeter inomhus och 4 000 kvadratmeter utomhus, enligt uppgifter från InPark Magazine och Amusement Today. Förutom fler och bättre utrymningsvägar planeras nya nödutgångar och en modern säkerhetsinfrastruktur som ska minimera riskerna för framtida olyckor.
När Oceana öppnar igen blir det inte bara en attraktion, utan ett symboliskt lyft för Göteborg som turiststad: ett bevis på att staden, trots bakslag, fortsätter att våga satsa på upplevelser i världsklass.