Vilka kommuner klarar renoveringsbördan?

Nyheter 27 oktober 2025
Den svenska allmännyttan är pressad till bristningsgränsen. En ny rapport från Boverket visar att många kommunala bostadsbolag inte längre har råd att renovera, energieffektivisera eller bygga nytt.
allmännyttan

Skulder, eftersatt underhåll och stigande räntor hotar nu att skapa en kris som kan påverka hela bostadsmarknaden.

Underhållsskulden växer snabbt

Många av landets allmännyttiga bostäder byggdes under miljonprogrammet på 1960–70-talet. De har nu nått en punkt där stammar, fasader, hissar och ventilation måste bytas, men pengarna saknas.

Enligt Boverket uppgår den samlade renoveringsskulden till över 600 miljarder kronor och ökningen fortsätter. Samtidigt har de flesta kommunala bostadsbolag tvingats pausa nybyggnationer och i vissa fall även planerade renoveringar, på grund av ekonomiskt underskott.

– Vi ser en tydlig försämring i allmännyttans möjligheter att underhålla sitt bestånd. När kostnaderna för räntor, energi och material stiger samtidigt som hyrorna inte kan följa med, pressas marginalerna till noll, säger Anna-Karin Palm, analytiker på Boverket.

Kommuner med akuta problem

I flera kommuner, särskilt i glesbygd och mindre städer, är situationen nu akut. Där hyrorna är låga och efterfrågan svag räcker inte intäkterna till att finansiera omfattande renoveringar. Samtidigt tvingas bolagen ta ansvar för fastigheter som ingen annan vill köpa.

quote
Det är en ond cirkel. Dåligt underhållna bostäder minskar attraktiviteten, vilket leder till högre vakanser och ännu sämre ekonomi

Anna-Karin Palm, analytiker på Boverket

Kommuner som Ånge, Hagfors och Ljusnarsberg nämns ofta som exempel där bostadsbolagen i praktiken har slut på pengar till nödvändiga åtgärder. Men även större städer, som Göteborg, Eskilstuna och Uppsala, varnar nu för att renoveringsberget växer snabbare än resurserna.

Boverket: ”Det är ett systemfel”

I rapporten beskriver Boverket problemet som strukturellt: staten förlitar sig på att allmännyttan ska bära sitt eget ansvar men regelverket och ekonomin har inte följt med utvecklingen.

– Det handlar inte bara om enskilda bolag, utan om ett systemfel. Många av dessa fastigheter har stort behov av investeringar som inte kan finansieras via hyrorna utan att slå mot hushållen, säger Boverkets generaldirektör Anders Sjelvgren.

Boverket föreslår nu en nationell diskussion om hur allmännyttan ska finansieras långsiktigt, särskilt i kommuner där fastighetsvärdena är för låga för att klara stora lån.

allmännyttan

Klimatomställningen bromsas

Krisen får också konsekvenser för Sveriges klimatarbete. De flesta renoveringar innefattar energibesparande åtgärder men när projekten skjuts upp, stannar också energieffektiviseringen av.

– Vi har en paradox: samtidigt som bygg- och bostadssektorn ska minska sina utsläpp, tvingas allmännyttan pausa investeringar som hade gjort just det, säger Maria Brogren, energiexpert på Sveriges Allmännytta.

Enligt henne riskerar försenade åtgärder att fördubbla kostnaderna på sikt, både för kommunerna och för klimatet.

Politiskt låst läge

Trots att krisen är välkänd råder politiskt dödläge. Regeringen har hittills avvisat idén om statliga stödprogram för renoveringar, med hänvisning till att kommunala bolag ska drivas affärsmässigt. Oppositionen kräver i stället ett tillfälligt statligt renoveringsstöd för särskilt utsatta bestånd.

– Vi står inför ett vägval. Antingen låter vi förfallet fortsätta, eller så hittar vi gemensamma lösningar. Det handlar inte om bidrag, utan om att säkra grundläggande boendestandard i hela landet, säger Helena Lindahl (C), bostadspolitisk talesperson.

Risk för dominoeffekt

Om allmännyttans ekonomi försvagas ytterligare kan konsekvenserna bli breda. När kommunala bolag inte längre klarar att bygga nytt, påverkas hela bostadsmarknaden, även privata aktörer. Dessutom riskerar socialt utsatta områden att förfalla ännu mer, vilket i sin tur leder till ökade samhällskostnader.

– Allmännyttan är ett av våra viktigaste verktyg för att skapa trygga, blandade och hållbara bostadsområden. Om den faller, faller även balansen på bostadsmarknaden, säger Brogren.

Boverket kräver åtgärder

I sin rapport föreslår Boverket en rad möjliga lösningar:

  • Statliga kreditgarantier för renovering i svaga marknader
  • En ny modell för energistöd kopplad till underhållsåtgärder
  • Möjlighet för kommuner att samverka kring större renoveringsprojekt

Men utan ett nationellt grepp riskerar problemen att växa.

quote
Frågan är inte om vi måste agera, utan när. Väntar vi ytterligare tio år blir kostnaderna oöverstigliga

Anders Sjelvgren

En tyst men avgörande kris

För många kommuninvånare märks krisen redan: fuktskador, kalla lägenheter, eftersatta gårdar och stängda tvättstugor. Men bakom kulisserna pågår en kamp som kan avgöra hela bostadssektorns framtid.

Allmännyttan, som en gång var Sveriges stolthet, står nu vid ett vägskäl.

Frågan är inte längre om krisen kommer, utan hur många kommuner som faktiskt klarar den.

Så här fungerar
bygglovsprocessen

I Sverige är det kommunens byggnadsnämnd som behandlar bygglovsansökningar. Byggnadsnämnden ansvarar för att säkerställa att byggprojekt följer plan- och bygglagen (PBL), samt eventuella detaljplaner och andra lokala föreskrifter.

För att påbörja ett byggprojekt måste du först ansöka om bygglov hos kommunens byggnadsnämnd. Ansökan ska vara skriftlig och inkludera nödvändiga ritningar, beskrivningar och andra handlingar som krävs för att nämnden ska kunna fatta ett beslut. Det är vanligt att man även anger förslag på vem som kommer att vara KA (kontrollansvarig) för projektet.

När ansökan mottagits granskar byggnadsnämnden om den innehåller alla nödvändiga handlingar och man bedömer även om ritningarna uppfyller de krav på kvalitet och tydlighet som krävs. Om ansökan uppfyller kraven beviljas bygglov. Handläggningstiden varierar beroende på ärendets komplexitet.

Efter att bygglov beviljats hålls ett tekniskt samråd mellan byggherren, kontrollansvarig och byggnadsnämnden. Syftet är att säkerställa att byggprojektet uppfyller tekniska krav enligt plan- och bygglagen. Efter samrådet utfärdar byggnadsnämnden ett startbesked, vilket ger tillstånd att påbörja byggnationen.

Under byggprocessen genomför byggnadsnämnden minst ett arbetsplatsbesök för att kontrollera att arbetet följer gällande regler och den fastställda kontrollplanen.

När projektet är färdigt håller i regel byggnadsnämnden ett slutsamråd, det sker alltid om det förekommit ett tekniskt samråd i början av projektet. Då bedömer man om alla krav och villkor uppfyllts. Om allt är i ordning utfärdar byggnadsnämnden ett slutbesked, vilket innebär att byggnaden får tas i bruk. Om bygglovsansökan avslås eller om det finns invändningar mot beslutet, har sökanden möjlighet att överklaga inom en viss tidsram.

Vi använder cookies för att analysera trafik och förbättra din upplevelse. Genom att acceptera godkänner du vår cookiepolicy.